Ana içeriğe atla

Fifa 23, Ama Daha İyisi - FC 24 İncelemesi

 Fifa serisine olan bağlılığım çok uzun süre öncesine dayanıyor, aslında geçmişte daha çok Pes ile haşır neşir olmuş ve çocukluğumu Pes ile geçirmiştim. Çocukken kullandığım patates bilgisayarların sorunsuz yegane kaldırdığı oyun genellikle Pes oluyordu, Fifa biraz daha zorluyordu patetes bilgisayarlarımı. Özellikle Pes'in 2011 ve 2013 oyunlarıyla hatırı sayılır süre geçirmişimdir, geçmişte futbola olan tanışıklılığımın, bağlılığımın temellerini atan oyun serisiydi Pes. Fakaaat KONAMİ gerizekalıları Pes 2014 ile tüm o güzel anılarımın üzerinden yol silindiri ile geçtiler. Evet, animasyonlar daha iyiydi sonunda o kütüklük yoktu, ama böyle yarım bir spor oyunu daha görmedim hayatımda. Bu noktadan sonra Pes'ten uzaklaşma zamanım gelmişti, ben de Fifa'ya yöneldim. Arada Pes 2021 ile biraz  vakit geçirmeyi denedim, ama Fifa animasyonlarını mekaniklerini tadınca Pes benim gözüme artık mobil oyun gibi geliyordu. Belki bu benimle ilgilidir ama Pes 2021 belli sebeplerden benim tercihim olacak bir oyun olamadı. Fifa 14 ve 15 ile özellikle yine hatırı sayılır süre geçirdim, o zamanlar 15 yeni nesil geçişiydi ve benim Fifa 15 açacak bilgisayar almam yıllar sürmüştü, 10 15 fps falan çalışıyordu o yüzden 14'te takılı kaldım durdum, ya da Pes 13 ile devam ettim hayatıma onu da uzun süreler bırakamadım.

Sonrasında 3 4 yıl önce düzgün bir bilgisayar edindiğimde ilk iş Fifa 19 oynamak oldu, ve cidden harika bir oyundu Fifa 19. Hala da anılarımda o güzel anılarıyla, güzel müzikleriyle ve yılına göre çok iyi oynanışıyla benim unutamayacağım bir yere sahipti artık Fifa 19. Sonra sırasıyla 21 ve 22 ile de çok uzun süreler geçirdim, kısaca bu oyunlar da birbirinin benzeri, ama bir tık daha iyisi gibiydi. Elbette değişimler vardı, yapay zeka gelişiyordu, hatalar düzeltiliyordu ve komple olarak daha iyi bir oyun haline geliyordu fakat yeni oyun heyecanı yaşatmıyordu. "Fifa işte, aynı" diyip geçiyordunuz. 

Bu Fifa 23 ile kırıldı çünkü PC'de de yeni nesile geçildi, fakat oyunun da içinden geçildi. Tamam eyvallah animasyonlar oynanış falan çok daha iyi ama o optimizasyon nedir EA? Oyun oynanmayacak derecede kasıyordu, ne yaparsam yapayım düzelmiyordu dökülüyor oyunun optimizasyonu. 1050 ti kartımla Fifa 22'yi sorunsuz ultra ayarda oynarken 23'e geçince ne kadar dibe çekersem çekeyim ani fps düşüşleri, 2 3 saniyelik donma kasmalar, arayüzün ve akıcılığın yerin dibini boylaması gibi sebeplerle çekilecek bir oyun değildi. 4 5 saat anca oynayabildim, oynayamıyordum oyunu. FC 24 alasaya kadar da halen Fifa 22 ile devam ettim, 23'ü oynamaya artık niyetim kalmamıştı çünkü.

Ve bu yaşantılar sonrasında biraz araştırmayla optimizasyonun 23'e göre gözle görülür iyileştiğini söyleyen insanların da gazıyla FC 24'ü alayım, beğenmezsem bu sefer oynamaz iade ederim dedim ama, bu oyun bu sefer tam istediğim şey olmuş. Fifa 23, ama daha iyisi.

Uzun uzun yaşadıklarımı anlatmam birazcık da oyundan beklentimi ve bakış açımı anlamanız açısından yararlı olmuştur umarım, şimdi asıl konumuza geçiş yapabiliriz. FC 24 tam olarak beklediğim oyun olmuş dediğim gibi, iyi mekanikler, gelişmiş animasyonlar, ve biraz daha iyi optimizasyon.

Şimdi öncelikle şunu söylemeliyim, ben sadece kariyer modu oynayan birisiyim Fifa'da da Pes'te de hayatım boyunca tek bir online maçı atmayı denemedim dahi, bana online mantalitesi fazla uzak. Bunu göz önüne alarak değerlendireceğim, Ultimate Team'e kadın futbolcuların gelişi gibi konuları deneyim etmediğim için başkasının yorumunu kopyalamak da doğru gelmiyor, bu yüzden siz sadece online deneyime bakıyorsanız bu yazının geri kalanı size hitap etmeyebilir bilginize.

Grafiklerle başlayalım, özellikle çimen üzerindeki oyuncu etkileri, kale ağları fiziği, oyuncunun yüz forma detayları vs Fifa 22'ye kıyasla bir nesil üstte olduğunu kanıtlar nitelikte. Fakat 23 ile pek fark yok dediğim gibi 23'ün daha iyisi gibi bakacaksınız buna biraz. Ama asıl parladığı kısım bence animasyonlar, oyuncu animasyonları Fifa 22 ile kıyaslarsanız çağ atlamış bana kalırsa, oynanış daha ağır ve Fifa 22'de kolayca yaptığınız atakları artık farklı alternatifleri değerlendirerek yapmanız lazım. Oyunun her tarafında iyileştirme var bu konuda ve benim gibi Fifa 22'ye 250+ saat gömmüşseniz her animasyonu zerresine kadar ezberlediyseniz değişim sizi de oldukça etkileyecektir eminim. 23'te eklenen hypermotion ve power shots özellikleri de geliştirilmiş ve şutlar daha gerçekçi bir hissiyata kavuşmuş. Oyun bence oynanış babında bakarsanız Fifa 22'den kat kat daha başarılı, 23 ile de benzer ama 23'e kıyasla bir nebze oyun hızlandırılmış. FC 24 22'den yavaş, 23'ten hızlı bir oynanışa sahip gibi geldi bana çünkü.

Gelelim kariyer modu değişikliklerine, aynı Pes 2021'deki gibi varolan teknik direktörleri seçme özelliği gelmiş ki hoş olmuş bence, tüm takımların teknik direktörü var kısıtlama da yok. Ama asıl değişim oyun sistemi belirleme, antrenman ve maç öncesi hazırlığında olmuş. Oyun size kariyerinizin başında takımınızın ne tarz bir sistemde oynamasını istediğinizi soruyor, ve kadro sisteminize göre şekilleniyor. Topa sahip olma, kontratak, gegenpress, uzun top gibi klasik sistemler yer almakta ve kadro buna göre şekilleniyor bunun önemi ciddi manada artmış bu sene sevindirici bir durum kesinlikle bu. Biraz daha taktiksel olarak oyuna dahil ediliyorsunuz yani. 

Antrenmanda da artık tek tek antrenman programı belirlemiyorsunuz, onun yerine belli oyunculara kondisyon mu, performans ağırlıklı mı antrenman yaptırmak istediğinizi ayarlayabiliyorsunuz. Antrenman oynama kısmını da maç önüne yedirmişler, belli antrenmanları oynayarak oyuncularınıza geçici istatistik artışları sağlayabiliyorsunuz. Önemli bir maç öncesinde kullanışlı olabilecek bir özellik ve artık Gelişim sisteminin sizin antrenman oynayışına bağlı olmaması yine bence olumlu bir gelişme. Artık Gelişim sistemi onun yerine antrenör seçimine bağlanmış, oyunun başında her bir mevki grubuna (KL, DEF, ORT, FOR) ayrı antrenör seçerek onlar dahilinde çalıştırıyorsunuz. Bunları belli para miktarlarına tutuyorsunuz ve oyuncuların gelişimini ciddi oranda etkiliyorlar. Bence bu sistem antrenmanı sana oynatmayı zorunlu kılmasından çok daha mantıklı olmuş, artık antrenman oynamak isteğe bağlı geçici ödüller veren bir sisteme döndürülmüş.

 Maç öncesinde artık oynayacağınız rakibinizin istatistiklerini, oyun sistemlerini, kadrosunu inceleyebiliyorsunuz. Özellikle oyun sistemini görmek biraz daha taktiksel yaklaşmanıza olanak sağlıyor size, ne tarz bir oyun oynamanız gerektiğine dair ipucu niteliğinde oluyor. Yine aynı kısımdan anlattığım antrenman sistemiyle belli geçici bonus ödülleri alarak maç öncesinde oyuncularınızı  hazırlayabilir, oyuncu moralini yükseltmek için varsa hiçbir işe yaramayan boş diyaloglara sahip basın toplantılarıyla moral depolatabilirsiniz. 

Ben şahsen bu yeni sistemi sevdim, gerek oyun sistemi belirleme, antrenmanların oyuna yedirilişi, antrenör tutmak, maç öncesi rakip analizi gibi gibi yenilikler hoş olmuş bence. Tek başına oyun aldıracak yenilikler tabii ki değil, ama oyunu daha zevkli hale getirdiği de bir gerçek.

Oyunun müzikleri yine harika, bir EA klasiği olarak. Pes yıllar boyu ben kendimi bildim bileli 3 5 adam akıllı müzik, gerisi boş şarkılarla geçiştirirken EA her yeni oyununda müzik repertuarını geliştirdi ve yatırımını hiç kesmedi. Bu aynen devam etmekte, muhtemelen yine bir çok şarkıyı günlük hayatta da dinlemeye devam ederim önceki oyunlar gibi. Taraftar sesleri falan yine klasik ve iyi bence eksi tarafı da yok.

Ve gelelim beni delirten optimizasyon sorunu çözülmüş mü, KISMEN. Fifa 23'te oyunu oynatmayan saçmalık derecesi kasılmalar fps düşüşleri vs gitmiş, ama halen ayar kısmak gerekiyor akıcı oynanış için. 1080p düşük ayarlarda ancak 60 fps sabit gösteriyor oyun, güzel de duruyor halen evet ama grafik olarak bu düşüşü hakedecek gelişmenin halen olmadığı kanaatindeyim. Evet Fifa 22'den daha güzel duruyor, ama bu kadar fps düşürecek kadar değil. En azından o kasılmaların takılmaların olmaması oyunu oynayabilmemi sağlıyor, Fifa 23'ün yüzüne bakmak için sebebim kalmadı artık mutluyum. Oyun yalnız 2 kez maça giriş öncesinde beni attı ilk saatlerimde, şuan ama düzeldi gibi. Neden olduğunu bilmiyorum ama şimdilik başka olmadığı için herhalde sorun sayılmamalı.

Evet oyun böyleydi, Fifa 23 ama daha iyisi işte kısaca başka çok anlatacak bir şey yok oyunla alakalı. Kariyer modu gelişmeleri, 22 ile kıyaslarsak gelişmiş harika animasyonlar ve ağırlaşmış daha gerçekçi oynanış, gerisi bildiğiniz Fifa işte. 23 aldıysanız ve benim gibi kasılmasından oynayamadıysanız FC 24'e bir şans verin, ama çok yenilik beklemeyin. 22'den geçmek istiyorsanız ve bütçeniz yine el veriyorsa kesinlikle geçin çünkü arada ciddi bir fark bana kalırsa var bu noktada. Ama yani teknik olarak Fifa işte hepsi, 19'da dursam bile çok yadırgamazdım durumumu belki.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

E Bu Çok İyiymiş - Xbox 9.Nesil Oyun Kolu İncelemesi

Daha yeni sizlere bir yazı paylaştım, bu yazıda 2 adet imitasyon kol, ve hesaplı olmasına rağmen harika bir performansa sahip logitech oyun kollarını beraber her açıdan irdelemiştik. Şimdi, ben bu yazıyı yazdığımda f310 modeli 2 3 yıllık serüveninin sonuna gelmek zorunda kaldı, çünkü Lb tuşu bir düşürme sonucu çalışmaya devam etse de hissizleşti, yani basıp basmadığınızı anlamıyorsunuz ama bastırdığınızda bir şekil çalışıyor gibi düşünebilirsiniz. Ben de bunun sonrasında fellik fellik yeni oyun kollarını araştırmaya başladım. Önümde 2 seçenek vardı, ya ucuza yönelecektim ve geleceği pek düşünmeyecektim, ya da bir çılgınlık yapıp almışken tam alayım diyecektim. Yazının başlığından hangisini seçtiğim malum gibi 😅 Aldım kendisini, hemen ertesi gün kapıma geldi, ve evet taksitle aldım tekte ödeyecek maddi durumum yoktu maalesef :') Beklentim de, tamamiyle stabil her şeyi düzgün çalışan sorunsuz bir kol olmasıydı. Ve galiba da elde ettim, birkaç pürüz dışında en azından... Bu pürüzleri...

Yapay Zeka Kapışması V2 - Copilot vs Gemini vs ChatGPT

 Ben ilk defa bu kapışmayı yapalı 2,5 ay geçti, ve bu sırada düşündüğümden çok daha fazla gelişme gördük. Ben de dedim ki, madem geliştiler bir daha kapıştıralım geleceğin asistanlarını. Bu sefer biraz puanlama tarafına da gireceğiz, ve sonda kategorileşmiş ve toplu halde kimin daha iyi olduğuna her yönden karar vereceğiz. Eski yazım için  Geleceğin Asistanları, Fakat Hangisi En İyisi? (ChatGPT vs Microsoft Copilot vs Google Bard) (alphardal.blogspot.com)  linkine tıklayabilirsiniz. Ama önce şuradan başlayalım, 2,5 ayda ne değişti? Copilot'un tasarımı elden geçirildi, GPTs denilen özellik hem ChatGPT hem de Copilot'a geldi, Copilot'a eklentiler dahil oldu, ChatGPT ile sesli konuşma özelliği geldi, Bard direkt olarak kimlik değiştirdi, modeli güncellendi ve tasarımı yine değiştirildi, yeni adı Gemini olan Bard'ın mobil uygulaması çıktı vs vs. Evet, bunların hepsi son 2.5 ayda oldu, ciddi manada sert bir kapışma var ortada ve tüm modeller birbirlerine ayak uydurma çabasın...

50 mp giriş seviyesi kameralar neden 48 mp giriş seviye kameralardan daha kötü?

 Evet bu konu birazcık benim pazarlama argümanlarına saldırım gibi olacak, çünkü insanları pazarlama yöntemleri ile kandırmanın peşindeler belli ki. Ortada şöyle saçma bir kanı var, aynı fiyat etiketindeki iki telefona bakıyor mesela Mehmet diye biri, Mehmet telefonlardan pek anlamıyor ve sayılara bakarak karar vermek istiyor. Birinde 48, diğerinde 50 mp kamera görünce matematik bilgisiyle 50>48 diyerek 50 mp kameranın daha iyi olduğu kanısına varıyor. Amma velakin detaya indiğimizde durum pek öyle değil. Öncelikle Sony'nin orta üst segmentteki telefonlarda kullanılan 50 mp sensörü konumuzun dışında, o sensör bambaşka bir kitleye hitap ediyor. Biz giriş ve orta seviyedeki telefonların sensörlerini baz alacağız. En basit örnek ile redmi note 10 ve redmi note 11 farkına göz atalım. Note 10 sensör olarak Sony IMX 582 48 mp'lik sensörünü kullanırken, Note 11 sensör olarak Samsung JN1 50 mp'lik sensörünü kullanıyor. Şimdi Mehmet olduğumuzu varsayarsak, Note 10 eski model 1 yı...